25 Haziran 2007 Pazartesi

GÜÇ TRAFOLARI BAKIM VE ONARIMI

GÜÇ TRAFOLARI BAKIM VE ONARIMI

Güç trafolarınınbakımına başlamadan önce trafo tamamen gerilimsiz hale getirilecek ve gereklibütün emniyet tedbirleri alınmış olacaktır.

GÜÇ TRAFOSUKISIMLARI

1- Trafo platformuve trafo tesbit sistemi

2- Tank,radyatörler ve valfler

3- Teneffüs vedeşarj tertibatı

4- Buşingler

5- Ana terminallerve topraklama bağlantıları

6- Gerilim ayartertibi (kademe değiştirici komutatör)

7- Yağ seviyesi veyağ sıcaklık göstergeleri

8- Çekirdek vesargılar

9- Yağ

10- Trafonun genel çalışma durumu


1-Trafo Platformu ve Trafo Tesbit Sistemi;

Trafo platformunun sağlam ve iyi durumda olduğunu tahkikediniz.Noksan cıvata ve parçaları tamamlayın.Gevşek civatalarısıkıştırın.Trafonun platforma sağlam bir şekilde tesbit edilmesini teminedin.Aksi halde trafonun yerinde oynaması buşinglerin kırılmasına sebebiyetverebilir.Trafo tesbit sisteminde gereken tamir ve onarımı yaparak trafo tesbitsisteminin iyi ve normal durumda bulunmasını sağlayın.Boyanması gereken yerleriboyayınız.

2-Tank, Radyatörler ve Valfler;

Trafo tankını ve radyatörleri temizleyip kontrolediniz.Boyanması gereken kısımları boyayınız.Valfleri ve tapaları temizleyipkontrol ediniz.Valflerde ve tapalarda yağ kaçakları ve sızıntılarıbulunmadığndan emin olunuz.Yağ kaçakları veya sızıntıları görülürsegiderilmelidir.Yağ genleşme tankını ve ana tanka irtibat borusunu temizleyipkontrol ediniz. Boyanması gereken kısımları boyayınız.Yağ kaçaklarınıgideriniz.Trafo üst kapağını temizleyiniz.Kapak civatalarını kontrol ederekgevşek olanları normal şekilde sıkıştırınız.Çok fazla sıkıştırılmak istenencivatalar kopabilir.Bu hususa dikkat ederek civata kopmasına meydanvermeyiniz.Noksan kapak civatalarını tamamlayınız.

Kapak contasından yağ kaçağı varsa kapak civatalarını normalşekilde sıkıştırmak suretiyle yağ kaçaklarını gideriniz.Conta bozuk ise contayıdeğiştiriniz.Contanın değiştirilmesi için havanın kuru ve rutubetsiz olması veyağın rutubet almasına meydan verilmeyecek şekilde trafo kapağından daha aşağıseviyeye kadar boşaltılması ve bundan sonra kapak civatalarının sökülerektrafonun çekirdek ve sargılarının kapakla birlrkte kaldırılarak tanktançıkarılması gerekir.Bundan sonra bozuk conta yenisi ile değiştirilir, trafotekrar kapatılır ve boşaltılan yağ normal seviyesine kadar doldurulur.Ancakbütün bu işlemler sırasında trafo tankı içine yabancı maddeler (civata, anahtarv.s.) düşürülmemesi, yağın ve trafonun rutubet almaması için gereken herşeyyapılmalıdır.

3-Teneffüs ve Deşarj Tertibatı;

Teneffüs tertibatını ve teneffüs tertibatında bulunanrutubet alıcı ?silica-gel? maddesini kontrol ediniz.Teneffüs tertibatıborularında delinme, tıkanma, eğilme v.s. varsa gereğini yapınız.Silica-gelmaddesinin rengi açık mavi olmalıdır.Eper renk kırmızımtrak pembe ise silica-gelrutubetli demektir.Renk cam veya tuz gibi şeffaflaşmış saydam ise silica-gelçok fazla rutubetlenmiş demektir.Pembe veya cam gibi renksiz duruma gelmişsilical-gel?i değiştiriniz.Trafodan çıkarılan pembe veya cam gibi renksizduruma gelmiş olan silical-gel temiz ve rutubetsiz bir yerde açık bir kabakonarak 150-200 C0 arasında 2 saat kadar ısıtılmak suretiylekurutulabilir.Sıcaklığın 300 C0 ?a ulaşmasına ve geçmesine müsaade etmeyiniz.Bukurutma işlemi sonunda silical-gel?in rengi açık maviye dönmüş ise kurumuş venormal hale gelmiş demektir.Kapalı ve rutubet olmayan bir kapta ileride tekrarkullanılmak üzere muhafaza ediniz.Eğer kurutma işlemi sonunda renk değiştirmezise silical-gel bozulmuş demektir.

4-Buşingler;

Buşingleri su veya karbon tetraklorid iletemizleyiniz.Buşinglerde sırı yanmış ve bozulmuş kısımlar varsa kırmızı gliptalile boyayınız.Buşinglerin conta ve flanşlarında yağ kaçakları veya sızıntısıvarsa gideriniz.Buşinglerin flanş civatalarını sıkıştırırken buşinglerinkırılmamasına dikkat ediniz.

5-Ana Terminaller ve Topraklama Bağlantıları;

Bütün buşing terminal bağlantılarını ve topraklamabağlantılarını kontrol ederek iyi temas sağlamayan paslı, oksitli irtibatlarıtemizleyiniz.Gevşek bağlantıları sıkıştırınız.Buşing terminal bağlantılarınısıkıştırırken buşinglerin kırılmamasına ve buşing tijlerinin sökülmemesinedikkat ediniz. Buşing terminal bağlantıları buşingleri çekerek kıracak şekildegergin durumda olmamalıdır.Gergin bağlantılar buşingleri kırabileceğindengergin bağlantılarda gerginliği giderecek tedbirler alınız.Gerekiyorsagerginliği gidermek için gergin iletkeni değiştiriniz.Topraklama telinin kopuk,gevşek v.s. olmamasını temin ediniz.Topraklama direncini ölçerek direncinnormal değerinden fazla olmadığını ( koruma ve işletme topraklamalarının 10ohm?dan, direklerin topraklaması 20 ohm?dan fazla olmaması gerekir ) kontrolediniz.

6-Gerilim Ayar Tertibi (Kademe Değiştirici);

Gerilim ayar tertibini gözden geçiriniz.Kademe değiştirmekolunda kırılma, eğilme v.s. bulunmadığını görünüz.Kolu tesbit eden pim veyasomunun yerinde ve iyi durmda olmasını temin ediniz.Pozisyon göstergesininsağlam ve iyi durumda olduğunu ve numaralarda silinme, bozulma bulunmadığınıtahkik ediniz.Kademe değiştiricinin her kademede emniyetli bir şekildedurmasını ve kilitlenmesini tahkik ediniz.Gerilim ayar tertibatının kademesinideğiştirip (boşta gerilim ayar tertiblerinde kademe değiştiriken trafonungerilimsiz olması gerekir.Bu hususa dikkat edilmelidir) gerilim tatbik etmeksuretiyle trafo çıkış gerilimini okuyup kaydederek gerilim ayar tertibatınınnormal çalıştığını tahkik ediniz.

7-Yağ Seviye ve Sıcaklık Göstergeleri;

Yağ seviye göstergesini ve yağ sıcaklık göstergesini haricentemizleyiniz ve kontrol ediniz. Yağ seviye göstergesinde yağ kaçağı veyasızıntısı varsa gideriniz.Yağ seviye göstergesinde tıkanma v.s. gibi anormaldurum bulunmadığını tahkik ederek emin olunuz. Yağ seviyesinin normal seviyedebulunduğunu görünüz.Sıcaklık göstergesinin sağlam olduğunu ve normal şekildeçalıştığını tahkik ediniz.

8-Çekirdek ve Sargılar;

Trafonun çekirdek ve sargılarının durumu hakkında bir fikiredinebilmek için evvela trafoyu açmadan bazı ölçmeler ve denemeler yapmakgerekir.Bu ölçme ve denemeler neticesinde trafonun açılıp açılmayacağına kararverilebilir.

1-Trafonun buşing terminal bağlantıları uçlar işaretlenerek(tekrar bağlarken herhangi bir yanlışlığa meydan vermemek için uçlarişaretlenir) söküldükten sonra sargılar arası ve sargılarla tank arasıizolasyon direnci (izolasyon megeri ile) ölçülür.Bu ölçmeler esnasında trafoyağ sıcaklığına da dikkat edilir.Ölçülen değerler trafonun yapısına vekarakteri***lerine göre az çok değişebilir.

2-İzolasyon direncinden sonra şering (schering) köprüsü iledielektrik kayıp faktörü (tgØ) ölçülür.

Hiç yorum yok: